Γνωρίστε τους 3 αόρατους κινδύνους που προκαλούν εφηβική κατάθλιψη

Η έλλειψη  δραστηριότητας, η  αυξημένη  χρήση ηλεκτρονικών μέσων στην καθημερινή ζωή, καθώς και η έλλειψη   ύπνου αποτελούν την βασική τριάδα για την κατάθλιψη.  Στην μελέτη συμμετείχαν πάνω από 12.000 έφηβοι (14-16 ετών) σε έντεκα ευρωπαϊκές χώρες .   Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, σχεδόν 30% βρέθηκαν να ανήκουν στην«αόρατη» ομάδα  κινδύνου  με αυξημένα  ψυχοπαθολογικά συμπτώματα. 

Οι «υψηλές» ομάδες κινδύνου   εντοπίζονται  εύκολα   με βάση τα προβλήματα συμπεριφοράς ή την χρήση αλκοόλ και ναρκωτικών, οι γονείς και οι δάσκαλοι συχνά αγνοούν ότι οι έφηβοι στην  «αόρατη» ομάδα υψηλού κινδύνου βρίσκονται σε κίνδυνο. 

εφηβική κατάθλιψη

Οι στατιστικές αναλύσεις  αποτελεσμάτων προσδιόρισαν  τρεις ομάδες κινδύνου μεταξύ των εφήβων.    Τα άτομα που είχαν υψηλή βαθμολογία σε όλες τις εξεταζόμενες  συμπεριφορές  κινδύνου  (13% των εφήβων).   Η ομάδα «χαμηλού κινδύνου» (58%) άτομα  με  καμία ή πολύ χαμηλή συχνότητα  συμπεριφορών κινδύνου.     Σε μια τρίτη ομάδα  οι ερευνητές επισήμαναν το «αόρατο κινδύνου».   Νεαροί σε αυτή την ομάδα είχαν  ως χαρακτηριστικό τον  συνδυασμό: υψηλή χρήση  μέσων ενημέρωσης,  καθιστική ζωή, και  μειωμένες ώρες ύπνου. Αυτές οι συμπεριφορές δεν σχετίζονται με προβλήματα ψυχικής υγείας από παρατηρητές όπως τους δασκάλους και τους γονείς.   Παραδόξως, οι έφηβοι της  «αόρατης» ομάδας κινδύνου είχαν  συχνές σκέψεις αυτοκτονίας,  άγχος,  βρίσκονταν στο κατώφλι της   κατάθλιψης .

Υπερβολική  χρήση των μέσων ενημέρωσης,  η έλλειψη σωματικής δραστηριότητας, καθώς και έλλειψη  ύπνου  μπορεί να γίνουν συνήθειες  και με την πάροδο του χρόνου τα καταθλιπτικά συμπτώματα που προκαλούνται από αυτόν τον τρόπο ζωής μπορεί  να δράσουν  ως χιονοστιβάδα  οδηγώντας σε ψυχοπαθολογία.    Ο έγκαιρος εντοπισμός και οι παρεμβάσεις μπορούν να αποτρέψουν αυτούς τους τρείς «αόρατους  κινδύνους » και να οδηγήσουν  σε συναισθηματικά  ψυχιατρικά συμπτώματα όπως τη κατάθλιψη, το άγχος, και σκέψεις αυτοκτονίας.

κατάθλιψη

 Μια μελέτη με τίτλο «Διάρκεια ύπνου και τα συμπτώματα κατάθλιψης» αναφέρει τη σχέση   μεταξύ της διάρκειας του ύπνου και τη  κατάθλιψη.   Ο Δρ Nathaniel Watson, αναπληρωτής καθηγητής της νευρολογίας και συν-διευθυντής του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον Ιατρική Sleep Center στο Σιάτλ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η βελτιστοποίηση του ύπνου μπορεί να είναι ένας τρόπος για να μεγιστοποιηθεί η αποτελεσματικότητα των θεραπειών για την κατάθλιψη, όπως η ψυχοθεραπεία.

Μια άλλη μελέτη 4.175 ατόμων μεταξύ 11 και 17 ετών, είναι η πρώτη που τεκμηριώνει τις αμοιβαίες επιδράσεις για τη μείζονα κατάθλιψη και μικρής διάρκειας ύπνου μεταξύ των εφήβων .    Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι  έξι ώρες ή λιγότερος ύπνος κάθε βράδυ αυξάνει τον κίνδυνο για μείζονα κατάθλιψη.    Αυτό δημιουργεί ένα διπλό πρόβλημα, διότι η ίδια η κατάθλιψη αυξάνει τον κίνδυνο για την αϋπνία στους εφήβους.

Αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η στέρηση ύπνου μπορεί να οδηγήσει    τους εφήβους  σε  μείζονα κατάθλιψη.      « Ο Υγιής ύπνος είναι μια αναγκαιότητα για τη σωματική, ψυχική και συναισθηματική ευεξία«, δήλωσε η Πρόεδρος  Αμερικανικής Ακαδημίας Ιατρικής Ύπνου,  Δρ Μ. Safwan Badr.      «Αυτή η νέα έρευνα υπογραμμίζει ότι μπορούμε να κάνουμε μια επένδυση στην υγεία μας,  δίνοντας προτεραιότητα ύπνο.»

Συμπέρασμα: Οι στατιστικές  σχετικά με την κατάθλιψη είναι ανησυχητικές.   Το Εθνικό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας αναφέρει ότι οι καταθλιπτικές διαταραχές έχουν επηρεάσει περίπου το 11% των εφήβων στην Αμερική  κάποια στιγμή  στη ζωής τους.  Σαφώς, δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις για την καταπολέμηση της κατάθλιψης.

Σε ένα  πρόσφατο blog με τίτλο, «Επαναστατικές  ιδέες για την Επιστήμη της κατάθλιψης»  ο  Jonathan Rottenberg  αναφέρει ότι  όσοι   εγκαίρως  βελτιώνουν  την κατάσταση τους  έχουν την τάση να «κάνουν τα σωστά πράγματα» όσο το δυνατόν νωρίτερα. Αυτά περιλαμβάνουν:  να παραμένουν σωματικά δραστήριοι,  να έχουν κοινωνική  ζωή, να κοιμούνται αρκετά,   να περνούν λιγότερο χρόνο μπροστά στην  οθόνη,  να καταναλώνουν  θρεπτικές  τροφές ,να στοχεύουν στην επίτευξη μικρών καθημερινών  στόχων.

Πηγή: Christopher Bergland – psychologytoday.com
Κάτοχος παγκοσμίου Ρεκόρ στο Βιβλίο Γκίνες 

loading...

Leave A Comment